Jdi na obsah Jdi na menu
 


laracroft4

8. 12. 2007
Poslední odhalení (zjevení) - tak se jmenuje čtvrté a bezpochyby nejzajímavější pokračování Tomb Raideru, nejen díky strhujícímu příběhu (kvůli kterému hořelo před budovou sídla Core Design tolik svíček :)))), ale kvůli vylepšením, kterým se od předchozích dílů výrazně liší. Je toho opravdu hodně. Titulní strana nemá pořád stejné pozadí, ale mění se tam různé scénky s Larou, z Egypta. Celá hra se odehrává v Egyptě, krásné ornamenty a výzdoba chrámů, sochy a to všechno tomu plně odpovídá a dýchá touto tajemnou zemí. Levely jsou plné videoscének, které je nejen oddělují, ale jsou třeba i uprostřed nich, třeba když vás autoři chtějí upozornit na nebezpečí, nebo ukázat vám, co se děje mimo vás, co zrovna provádí někdo z vašich nepřátel nebo třeba váš průvodce… Samotné levely jsou dlouhé a poskládané z několika kratších a většinou mezi nimi můžete libovolně procházet, navíc stačí udělat pár kroků, počkat, než level naběhne - a máte doplněný život :)). Celá hra je plná různých hádanek, na vyřešení dost složitých, ale nemělo by se stát, že se ve hře seknete a pokud nemáte ten správný load, už se z toho nevymotáte, většinou jde všechno vyřešit (kromě vaší smrti…). Stačí trochu důvtipu. Lara vypadá trochu jinak, než v předchozích dílech. Ve videoscénkách se až tak moc nezměnila, spíš během hry - má jiný výraz ve tváři, je drobnější a trochu více propracovanější. Až budete sbírat předměty ze země, Lara už si nemusí klekat, jen se sehne. A když se někde namočí do vody, budou z ní ještě pár minut kapat malé kapičky. Ve videoscénkách má ona i protivníci pohyblivá ústa. Nepřátelé, kterých je ve hře docela dost, zvířecích, neživých ani nemrtvých i lidských, jsou mimořádně mazaní a inteligentní, sbírají předměty stejně jako Lara, umí se na všechno vyšplhat a dokonce i ručkovat po stropě. Ninjové umí svými noži odrážet vaše střely a v případě, že střílet přestanete, změní se jejich věcičky na vražedné zbraně a okamžitě se na vás vrhnou. Je dobré střídavě vytahovat a schovávat zbraně, nebo s vytáhnutými pistolemi běžet až k nim a pak zase uskočit. Někteří však své nože vyměňují za pistole, a s těmi si pak už musíte poradit stejně jako v předcházejících dílech. Pokud na vás útočí více nepřátel najednou a Lara míří zrovna na toho, kterého si chcete nechat až na později, stačí zmáčknout 0 (rozhlížení) a Lara se přeorientuje. Jiní nepřátelé jsou třeba mraky brouků, spousta, spousta šakalů, velkých vos/vážek, štírků a občas i obrovští, červení štíři (až budete u pyramid), kteří jsou jedovatí a pokud vás pokoušou, začne se vám točit hlava = obrazovka se začne smrskávat a roztahovat, a pokud se honem rychle nevyléčíte, jdete pod kytičky. Inventář dostal nový kabát - vaše předměty už nejsou rozloženy v kruhu jako předtím, ale v jedné přímce. Budete tam mít Save Game, Load Game a všechny předměty, které najdete, zbraně, lékárničky a světlice. Menu, obsahující odchod ze hry a nastavení, získáte po zmáčknutí P a slouží zároveň jako Pauza. Co se týče předmětů, budete je moct různě kombinovat (například Laser s revolverem, dva kusy artefaktu které k sobě patří spojíte v jeden). Většinou najdete víckrát stejnou zbraň - autoři se chtěli pojistit, že nebudete lítat po Egyptě jen se dvěma pistolkami, a tak během hry naleznete asi patnáctkrát brokovnici, párkrát revolver a párkrát granátomet - pokud navštěvujete Tajná místa. Mimoto najdete i kuši, kterou můžete (spíš musíte) rovněž kombinovat s laserem. U některých zbraní budete moci používat různé druhy nábojů. Světlicemi budete moct v klidu plýtvat, protože jich najdete opravdu hodně. Tentokrát je jejich světlo nazelenalé. Ale nebudete je moc potřebovat, protože máte v inventáři ještě dalekohled, a to, co zaměříte, si můžete Ctrlem osvítit. Občas to budete i potřebovat, ale kdy, to vám neprozradíme… Lékárniček nebude zrovna moc, takže šetřete, šetřete :o). Na začátku hry se vracíme do minulosti, kdy má Lara šestnáct let a je na své první dobrodružné výpravě v Kambodži, se světoznámým archeologem (Němcem nebo Rakušanem) Wernerem von Croyem. Takže budete ovládat mlaďounkou copatou osůbku a seznamovat se s novými dovednostmi. První level této tréninkové části (v tomto díle už nemáme k dispozici Lařin dům - kde jsi, ach Jeevesi?L) se odehrává v Angkor Watt. Není to vůbec složité, stačí jen nechat si vždy poradit od Von Croye a nevrhat se zbrkle do každé pasti - u bodáků na něj musíte počkat, než past "začaruje" (velká spirálovitá kolečka). Během tréninku sbíráte zlaté lebky - tajné předměty. Ozbrojeni nejste, ale to vůbec nevadí, protože na vás zaútočí akorát pár prasátek bradavičnatých, a těm snadno utečete a Von Croy si s nimi poradí. Asi v půlce se dozvíte, jak Lara přišla ke svému batůžku :)) . Takže - co jsou to za nové dovednosti? Vykopávání dveří, šplhání po tyčích, po provazech a houpání se na nich (sprint), přeskakování z jednoho provazu na druhý, dále můžete sebrat louč, připálit si ji (akcí, Ctrl) u ohně a případně něco dřevěného zapálit - součást oněch hádanek. Páky už bývají i v podobě kyvadel, visí na stěně, takže je musíte přepnout vlastní vahou, pak taky ve tvaru řetězu od stropu dolů do země, ve tvaru obrovských dřevěných kol… Občas se setkáte s pákami, které vysunují z označených čtverců na podlaze kvádry. Jiné páky jsou ve stěnách, a to stačí jen zmáčknout Ctrl. Že je to spínač, poznáte, když se vám neobjeví na obrazovce žádný získaný předmět. Ale pozor - občas se po zmáčknutí nesprávného spínače na vás začnou sypat mraky skarabeů, a těch se nezbavíte, dokud neutečete - pokud máte kam. S posuvnými kvádry se už nesetkáte - teď už posunujete lucerny a vázy. Jiné vázy můžete rozstřílet, obvykle v nich najdete něco dobrého :)) . Také můžete otevírat poklopy - vyskočíte a zachytíte se držátka Ctrlem, vlastní vahou ho tak otevřete. Mimo to budete mít k ruce páčidlo, se kterým můžete otevírat dveře i přepínat páky. Na konci tréninkové Kambodžské části Werner odstartuje závod o Iris, ale nelamte si s tím hlavu, protože ať vyhrajete vy nebo on, stejně to dopadne stejně. Pohltí ho (kvůli vlastní blbosti) velký otáčející se "kalich", a Lara mu nebude moci pomoct - nebo že by nechtěla? Před chvílí se totiž pohádali. No, ať to bylo jakkoli, nakonec se musela sama zachránit, protože se jeskyně začala bortit. A teď už jsme v Egyptě, v přítomnosti. Dospělá Lara cestuje na velbloudu se svým egyptským průvodcem Ahmedem. Začíná první level, ve kterém budete po většinu času pobíhat po jeskyni, ve které je velká Sfinga, střílet vlky a šakaly a střídavě se oddělovat od průvodce, který se vám nakonec ztratí. V hrobce egyptského boha Setha - kolem něj se točí celý příběh - Sethovi vytrhnete Hórův amulet. Ve videoscénce po 2. levelu se dozvíte, jak to s ním vlastně bylo - před mnoha lety ve Starém Egyptě byl zlý bůh Seth (ve skutečnosti si ho tvůrci poskládali ze dvou egypt. Bohů - Anupa, balzamovače a ochránce mrtvých, a Seta, boha chaosu a zla), který bojoval s bohem Hórem (říká se, že je to jeho bratr) a ten ho za zlé skutky za pomoci svého velekněze spoutal a uvrhl do hrobky. Ten, kdo vytáhne amulet, ho osvobodí. Lara vyjde ven a čte nápis na Hórově amuletu ve tvaru Anchu: "Já, Semerkét, Hórův velekněz, varuji, že kdo odstraní tento amulet, osvobodí Setha. Ten, kdo putoval s šakaly na úsvitu lidstva, bude opět týrat zemi. Seth, vládce zla, se osvobodí na přelomu vzdálených tisíciletí. V jeho patách - mračno kobylek. Úroda zchřadne pod zuřícími nebesy…" Poté, co Lara dočte, se střetne se svým průvodcem, který po ní žádá amulet, ale přemůže ho, taky proto, že po přečtení je na chvíli zaplavila tma. Teď jste v Údolí králů. Nasednete do auta a pronásledujete jakési šílené kumpány vašeho průvodce, který má jasně něco za lubem. Poté, co převálcujete půlku města, se ocitáte u řeky, kde kotví loď, která je, jak se později dovídáme, patrně přichystaná pro Von Croye, který přežil a hledá to, co už Lara našla. Její průvodce patří k němu. Kumpáni začnou na Laru střílet, ale ta si to nenechá líbit, a tak nakonec na loďce odplouvá ona. Mezitím přijel Von Croy a dozvěděl se od průvodce, že ten amulet už Lara našla. Ta přijela ke svému Francouzskému příteli, který má v Egyptě nějakou práci, Jeanu Yvesovi, a ukázala mu, co našla (je k ní velmi láskyplný, některé scény jsou tak dojemné… :)) ). Ten se o amulet zajímal a vysvětlil jí, co vlastně způsobila. Duševně jí pomáhá nést její břímě… Potřebují vyvolat boha Hóra a k tomu je zapotřebí najít všechny části "Hórova brnění" a Laře je jasné, že o to Von Croyovi jde. A tak Lara zase odchází, odhodlaná dát zase všechno do pořádku. Tyto levely jsou prolezlé všelijakou havětí, která nejde zastřelit - skarabeové… O něco později, ve videoscénce po "Sacred Lake" (Posvátné jezero) vás Von Croy o amulet připraví. Postupně se bude čím dál víc proměňovat v šakala - Setha, je jím posedlý… (Lépe než kdyby to byla Lara, kdo se promění). Lara se tedy prokouše dalšími levely, zahraje si s počítačem pěkné člověče nezlopse a nakonec přepadne svého bývalého průvodce, vytáhne z něj, kde je Von Croy, omráčí ho, převlékne se za něj a nasedne do vlaku do Alexandrie. V tomto vlaku, plném ninjů, se odehrává celý další level. V Alexandrii nacházíme Jeana. Když si nebudete vědět rady, kam se vydat dál, vždy se za ním přijďte poradit. Alexandrie je plná kostlivců, kterých se zbavíte jedině střílením z granátů, nebo když jsou blízko jámy, stačí do nich střelit brokovnicí. Úplně je zabije jedině granátomet, u některých taky funguje rozstřelit jim hlavu revolverem s laserovým zaměřováním. Navštívíte katakomby, Velkou knihovnu, Kleopatřiny paláce, Isitin palác… Po Kleopatřiných palácích, až se vrátíte pozdě v noci k Jeanovi, zjistíte, že byl unesen. Nasednete na motorku se sajdkárem a jede se do Města mrtvých. Mezitím je už z Von Croye pomalu Seth a všude, kam se podíváte, jsou samé kobylky, které nejdou zastřelit a které dokážou člověku pořádně zkomplikovat život - obzvlášť, když má málo lékárniček… Ve městě mrtvých na vás budou každou chvíli střílet jakési automatické "zaměřovače" a spousta chlápků v černém. Seznámíte se s polomrtvým vojákem, který vám pomůže zbavit se strašlivého draka. Nakonec Jeana najdete spoutaného v chrámu, osvobodíte ho a Von Croyovi, který si už takřka není podobný - má oranžové oči, nažloutlou kůži a divný hlas, seberete amulet. Trochu se proskáčete po pyramidách, a to už máte i Hórovo zlaté brnění a můžete se vydat do Hórova chrámu, kde nejdříve budete vy bojovat se Sethem a nakonec ho Hór opět zakleje, a tentokrát snad navždy… A tak se Lara dostává ven, z pomalu se bortícího chrámu. Už ale nemá sílu. Najednou vidí, že na ni venku mává Von Croy a říká jí, ať si pospíší. Lara mu ale stále moc nevěří, že už je všechno jako předtím, ale když visí za okraj kusu chrámu nad propastí, vděčně by přijala Von Croyovu nabízenou ruku. Teď už je ale pozdě. Karta se obrátila. Von Croy prchá, aby se alespoň on zachránil. Lara zůstala zasypaná… A jak to dopadlo? Přežila nebo ne? To se dozvíte v TR6… :)) kod stranky: http://screamteam.cz/tombraider/index.php?page=rec4
 

Komentáře

Přidat komentář

Přehled komentářů

Zatím nebyl vložen žádný komentář